در گفتوگو با آنا مطرح شد

رئیس دانشگاه گرمسار گفت: دانشجویان، موتور محرکه توسعه فناوری در هر جامعهای هستند. اما این پتانسیل عظیم، زمانی به فعلیت میرسد که آموزشهای تئوری، با مهارتآموزی عملی همراه شوند. بدون مهارتآموزی، دانشجویان قادر به تبدیل دانش خود به نوآوری و تولید نخواهند بود.
سیدمجتبی حسینی رئیس دانشگاه گرمسار در گفتوگو با خبرنگار آنا، با بیان اینکه مقام معظم رهبری شعار امسال را «سرمایه گذاری برای تولید» نامگذاری کردند؛ تاکید کرد: ضروری است که دانشگاهها با جدیت و با رویکردی مهارتی، این شعار را عملیاتی کنند.
وی افزود: در شرایطی که کشور در مسیر توسعه فناوری گام برمیدارد، سرمایهگذاری در مهارتآموزی دانشجویان، امری حیاتی و اجتنابناپذیر است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مهارتآموزی اثربخش، مستلزم برنامهریزی دقیق و توسعه زیرساختهای آموزشی هدفمند است. متاسفانه، جنبه مهارتآموزی در دانشگاههای کشور کمتر مورد اهمیت قرار گرفته و نیازمند توجهی ویژه است. کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاهها باید با تغییر رویه، به صورت هدفمند در این مسیر قرار گیرند.
رئیس دانشگاه گرمسار اضافه کرد: افزایش واحدهای مهارتآموزی تا حداقل ۲۵ واحد برای دانشجویان فنی و مهندسی، امری ضروری است تا دانشجویان بتوانند با حضور در این دورهها و کلاسها، آموزشهای لازم را در حین تحصیل فراگیرند و با رویکردی نوآورانه، وارد صنعت و جامعه شوند. در کشورهای پیشرفته، این شیوه آموزش سالهاست که به اجرا درآمده و آموزش همراه با مهارتآموزی، در ساختار آموزش عالی آنها نهادینه شده است.
حسینی با تاکید بر اهمیت تقویت این بخش از آموزش در دانشگاهها، گفت: سالهاست که ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه در کشور محقق نشده و توسعه فناوری، نیازمند آموزش مهارتی، شناخت صنعت و چالشهای آن است.
رئیس دانشگاه گرمسار بیان کرد: برای دستیابی به توسعه فناوری پایدار، دانشگاهها باید با برنامهریزی صحیح و سرمایهگذاری در مهارتآموزی، پلی میان دانش و عمل ایجاد کنند و دانشجویان را برای مواجهه با چالشهای واقعی صنعت آماده سازند. این امر، نه تنها به افزایش تولید و رونق اقتصادی کشور کمک میکند، بلکه زمینهساز تربیت نیروهای متخصص و کارآفرینی است که قادر به ایجاد ارزش افزوده در جامعه خواهند بود.